Na bicykle – v Nórsku aj v zime!


Rozhovor s aktívnym cyklistom Larsom Christensenom o zimnom bicyklovaní aj za polárnym kruhom.

Mohli by sme si myslieť, že Nóri v zimnom období do práce na bicykli nechodia, najmä nie v severnej časti krajiny. Dozvedeli sme sa však, že to funguje… Poskytli by ste nám niekoľko údajov o podiele bicyklovej dopravy v Nórskych mestách na severe celkovo a tiež vo vzťahu k bicyklovaniu v zime?

Bicyklovanie v zime je naozaj možné, dokonca aj v severnej časti Nórska, za polárnym kruhom. Tu je niekoľko príkladov z Nórskych miest z prieskumu v roku 2009:

01_norway_map

Mesto Podiel cyklodopravy na celkovej doprave Cyklisti jazdiaci aj v zime
Trondheim 9 % 23 %
Bodø 7 % 14 %
Lillehammer 4 % 10 %
Hamar 8 % 11 %
Tromsø 5 % 14 %
Larvik 5 % 11 %

Čo môže v zimnom období urobiť samospráva pre zabezpečenie dobrého stavu cyklotrás?

02_biker-in-winterDôležitá je údržba. Sneh musí byť z cyklotrás odstránený ešte predtým, než ľudia ráno vyrazia na cestu do práce. Počas dňa je potom potrebné priebežne odstraňovať čerstvý sneh. V severnej časti Nórska na úpravu stavu ciest nepoužívame soľ. Jazda na utlačenom pevnom snehu je pohodlná a bezpečná. Zľadovatené úseky posýpajú pieskom, kvôli peším chodcom. Keď sa však ľad rozpustí, piesok je potrebné čo najskôr odstrániť, pretože piesok na čistom povrchu cesty môže zapríčiniť pošmyknutie bicykla.

Ako sa môže jazde prispôsobiť samotný cyklista?

03_bikestandVäčšina cyklistov v Nórsku využíva pneumatiky s hrotmi. Odporúčam čo najviac hrotov. Na mojom bicykli je ich asi 300. Zima je záťažou aj pre bicykel a potrebné je preto dobre naolejovať reťaz, ako aj ďalšie časti bicykla, ktoré sa olejujú.

Samozrejme tiež odporúčam teplé oblečenie, ktoré vám pomôže udržať si teplo v chladnom počasí. Napríklad čiapku pod prilbou a dobré rukavice.

Skúsenosti máte aj s aktívnou podporou rozvoja cyklodopravy… čo odporúčate pre zapojenie zástupcov miest do spolupráce?

Ak samospráva plánuje rozvoj, je dobré, ak nielen kritizujete. Komunikujte so zástupcami mesta o tom, čo považujete za dobré a čo nie. A odporučte lepšie riešenia pre cyklodopravu. Prejavte záujem o rozhovor o cyklistike, o tom, čo cyklisti chcú. Ste platcom daní a voličom. Napríklad, u nás v Bodo v tomto čase pripravujú novú stratégiu cyklodopravy. Našu cyklistickú federáciu už mesto vyzvalo k spolupráci pri jej príprave, pretože o cyklistike vieme veľa.

04_roads-in-winterPopularita elektrických bicyklov rastie a očakávame, že čoskoro ich bude na našich cestách oveľa viac. Ako vnímate túto vymoženosť? Má potenciál, aby na cesty pritiahla viac cyklistov?

Myslím, že elektrický bicykel je dôležitý pre tých, ktorí ešte nebicyklujú. Pre tých, ktorí chcú jazdiť, no myslia si, že je to príliš ťažké, alebo je na ceste veľa prudkých stúpaní, alebo často silný protivietor. Ak chceme, aby na bicykli jazdilo viac vodičov motorových vozidiel, e-biky sú riešením. Podľa mňa ich v budúcnosti uvidíme na cestách naozaj veľa.

Lars Christensen má dlhoročné skúsenosti v oblasti plánovania cyklotrás a trás pre peších, ako aj v manažmente mobility, vrátane plánovania v Holandsku a Dánsku. je aktívnym členom mimovládnej organizácie Norwegian Cyclist’s Federation (www.syklistene.no). Larsove poznatky sú bohaté aj vďaka tomu, že ako expert pracuje aj pre organizáciu verejnej správy ciest v Nórsku Staten vegvesen (Norwegian Public Roads Administration).

Všetko dôležité z Nadácie Ekopolis priamo vo vašej e-mailovej schránke.